Saturday, April 21, 2007

Monday, April 2, 2007

Havandeskapspenningen gick igenom!

Gud så skönt äntligen kan man slappna av,men det är ett och annat papper man ska skriva allt ska vara så inveklat.
den 5 maj men jag får gå hem redan 29april för jag har min ledig vecka på jobbet. Så nu får man börja planera vad man ska hitta på så dom 2 månaderna går fort...

Nu ska jag ta en promenad i mina nya springskor och fundera vad som ska hända från 29 april och framåt :)

ha de gott...

Thursday, March 22, 2007

Bild på oss när vi var små!







Blodgrupp RH negativ

Jag den ovanliga blodgruppen som bara 10% har av befolkningen RH negativ... Om mammans blod är Rh-negativt och pappans är Rh-positivt kan barnet bli Rh-positivt. Vid förlossningen kan en del av fostrets Rh-positiva blod blanda sig med mammans Rh-negativa blod. Därför kontrolleras barnets navelsträngsblod efter förlossningen för att se om barnet är Rh-positivt. Om mamman då inte får vaccin inom 48 timmar efter förlossningen bildar hon antikroppar mot barnets blod. Vid nästa graviditet med ett Rh-positivt foster kan det då få en speciell form av gulsot som gör att fostret kan behöva ett blodbyte. Det är mycket sällsynt idag eftersom man kan förebygga att det sker. En Rh-negativ mamma kontrolleras tre gånger under graviditeten för att se att hon inte börjat bilda antikroppar mot fostrets blod.
Så om inte jag skulle ta denna spruta efter förlossningen så kan jag föra över det på nästa barn och då leder det till mf!

Monday, March 19, 2007

Några bra sidor på internet som jag är in på lite då och då!

http://www.weleda.se

http://www.do4u.se

http://www.barabarn.se

http://www.theta.se

http://www.blaelefant.se

http://www.teutonia.se/

http://butik.barntyger.se

http://www.gladagrodan.se

http://www.pinkpirate.se

http://www.4mom.se/

http://sveastar.jetshop.se

http://www.litenochtuff.se/

http://www.1klass.se

http://www.stojja.com

http://www.poppilopp.se

http://www.jamaprodukter.se/

http://www.growingpeople.se

http://www.barnmarknaden.se

Ja de var "några" sidor jag brukar vara inne på :)

Barnmorskan

Idag o9.00 var vi till barnmorskan vi kollade hjärtslag låg på 145 slag lika häftigt varje gånga att gå få höra detta lilla hjärta!
Mitt järn däremot vill inte gå uppåt snarare neråt! hade 112 denna gång låg på 113 sist. Ska börja ta järntabletterna morgon och kväll istället. Foglossning har börjat visa sig mer och mer speciellt när ja är ute på promenad och och på nättrerna så jag har sovit väldigt dåligt en hel vecka nu. Tyvärr går det inte att göra något åt det... Så sjukskriven ska jag vara imorgon tis och sen tors, ska/måste jobba på måndag man förlorar så mycket på att vara hemma :(!
Vi var upp till lugnet och simmade efter att vi hade varit till bm och det rekomederar jag om man har foglossning och tycker om att träna för det var jätte skönt i vattnet kände ingenting i rygggen.

På tors ska vi till föräkring kassan och få lite information om havandeskapspenning,föräldrar penning,pappa dagar m.m.

Sunday, March 11, 2007

Äntligen har våran fina vagn kommit :)



Var på bokrean och fyndade lite barnböcker skulle köpa åt mig men det blev mest till bebisen





Bilbarnstolen Britax köpte vi på rean!




Den här lilla söta speldosan gick det bara inte att undvika att köpa :)




Kunde inte låta bli att köpa lite rea grejer på P.o.p pyret kepsen köpte jag på Hålens. Jag har kännt mig rätt så säker på att det ska bli en kille men nu känner jag mig inte lika säker längre! Så vi får se vad det blir...